Volt egy Hajógyár Vácott

0
125

Volt Forte, újabban volt GE… a DCM, illetve DDC stabilan tartja magát, miként számos más gyár is, de van egy, ami ritkábban jön szóba manapság: a hajógyár.

Mára kevés maradt fent a hajdani harmincéves működésből. Elnevezése utal csupán eredeti funkciójára, ma rengeteg vállalkozás, külön világ található a gyár helyén. Ha visszatekintünk kicsit a múltba, látható, hogy a hajógyártás okai, valamint a későbbi gyártás leépítése is az akkori rendszer logikus következménye.

 

10n
Fotó: Kovács Gabriella

 

1953-ban jött létre a Váci Alumínium és Horganyfeldolgozó Vállalatból megalakult Dunai Hajógyár, majd beolvadt a Magyar Hajó- és Darugyárba, még később a Magyar Hajó- és Darugyár Váci Gyáregysége lett. Induláskor jól használta ki a magyarországi bauxittermelésre épülő alumíniumgyártás előnyeit. (vizibusz.htm) Az alumínium szerkezetű hajók építése 1956-ban kezdődött meg.

Hogy miért alumínium? Volt-e más oka? Persze, hiszen az egyszerűen nagyszerű elvén épült szerkezeteket például nem ette a rozsda – nagyon fontos, mivel hosszú évekig, évtizedekig működőképes járműveket kívántak előállítani. A gyár nem csak vízi járművekre szakosodott, igény szerint más profilt is kénytelen volt létrehozni:

Az oldalkocsi gyártás 1957-től kezdve a gyár kapacitásának egyre nagyobb részét vette igénybe és a 60-as években már évi 10-20000 darabot készítettek. A gyártás 1975-ben fejeződött be és az addig gyártott oldalkocsik száma meghaladta a 260.000 darabot. (magyarjarmu.hu/ipar/duna-oldalkocsi)

 

1_small
Fotó: Kovács Gabriella

 

Kiemelendő Fekecs Gábor főkonstruktőr neve, valamint Beledi Dezső tervező, Guti Lajos rajzpadlásmester és Halász Kálmán üzemvezető is, akik munkájukkal hozzájárultak ahhoz, hogy a gyár rengeteg technikai újdonsággal rukkoljon elő az ötvenes, hatvanas és hetvenes években.

A hajózás és járműtervezés mást is megihletett, és bár nem ennél a gyárnál szorgoskodott, nevét ma már Vácott a Szabadi Kálmán Hajótörténeti Gyűjtemény révén sokan ismerhetik. Szabadi Kálmán 1942-től vallja magát váci lakosnak. Ekkor ugyanis édesapját Visegrádról Vácra helyezték az MFTR részéről állomásvezetőnek. Ettől a pillanattól kezdve, mint váci polgár, élete végéig folytatott városa képviseletében alkotói tevékenységet.

Makettgyűjteménye figyelemreméltó anyagot tár a látogató elé a magyar és külföldi járművek széleskörű bemutatásával. 2014. augusztus 28-án került sor a Szabadi életmű kiállításának megnyitójára.

Érdemes egy sétát betervezni a hajógyárban, illetve a múzeumban, ha másképp nem, a fotók segítségével.

 

Köszönet Molnár Ildikónak, a Szabadi Kálmán Hajótörténeti Gyűjtemény munkatársának segítségéért.