Több mint egy éve adott hírt a Kisduna, hogy Kicsimaros néven korai fejlesztő nyílt Nagymaroson. Az eltelt idő tapasztalatairól beszélgettünk Rétiné Szalai Ritával. Kíváncsi voltam arra, hogy mennyire élnek az érintett családok ezzel a nagyszerű – tálcán kínált – lehetőséggel.
Kedves Rita, vannak-e az elmúlt időszakra statisztikai adataid?
Indulásunk óta közel száz gyerek fordult meg nálam. Azért is tudom ezt ilyen pontosan, mert éppen most fejeztem be egy újabb kurzust Lakatos Katalin alapítványánál. Igen erős, nagy odafigyelést igénylő tanulási szakaszon vagyok túl, sokat jártam hospitálni is. Lakatos Katalin a TSMT-módszer kitalálója, nagyon igényes arra, hogy aki követi őt, pontosan és lelkiismeretesen dolgozzon, hiszen itt a gyerekek egészségéről, a családokban folyó élet könnyítéséről van szó. Ezt nem lehet feléből-harmadából csinálni, hiszen eredmény csak akkor mutatkozik, ha a rendszeresség és a fent említett pontosság jelen van a mindennapokban. Örülök, hogy a sors emellé az alapítvány mellé vezérelt, mert így a folyamatos továbbképzés is biztosítva van számomra.
Mi volt a képzés témája?
A rizikós gyerekek iskolabeválása. Az évek óta tartó kutatások alapján mind több olyan gyerek jelenik meg a gyermekintézményekben, akik figyelemzavarral, idegrendszeri, beszédértési vagy mozgási zavarral küzdenek. Egyes szakértők szerint ezeknek a gyerekeknek az aránya 15-30 % között mozog. Azért is örültem ennek a témának, mert nagy számban nagycsoportos korú gyerekek szülei jelentkeznek nálam. Amint közeleg az iskola, érzik a szülők is, már nem lehet legyinteni arra, hogy a gyerek nem figyel, nem fogad szót, stb. Itt szeretném hangsúlyozni a TSMT szerepét a sikeres iskolai beválás érdekében: rengeteg időt, fáradságot, küszködést megspórolhat magának a gyermek és a szülő is, ha megalapozzák a tanuláshoz szükséges készségeket. Így tudnám érzékeltetni: a véget nem érő magolás, könyv feletti görnyedés, mechanikus tanulás helyett sokkal hatékonyabb, ha egyszerűen jobban fog a gyermek agya.
A feladatok a gyermek idegrendszeri érését segítik
Fontos tudni, hogy mikor keressen téged a szülő? Milyen tünetek árulkodnak már nagyon korán?
Először is: mindenki bízzon az ösztöneiben! Ha bármi furcsát, nem megszokottat tapasztalnak a kisgyereknél, inkább vizsgáltassák meg, minthogy késő legyen. Olyan tesztekkel dolgozom, amelyek 3, 6, 9, 12, 16, 24 hónaposan, továbbá 3 és 4 évesen kiszűrik a bajokat, és megfelelő terápiát alkalmazva javítani lehet a kisgyerek állapotán, sőt, jó esetben rendbe is hozhatjuk őt. A későbbi – 5 éves korban – alkalmazott úgynevezett állapot és mozgásvizsgálattal már az iskolaérettség szempontjából mérem fel a gyerekeket.
A tünetek közül megemlítenék néhány árulkodó jelet:
0-3 év között:
• a kisgyerek csak egyik irányba fordítja a fejét
• a két testfél mozgása között látványos a különbség
• a nyakon, karon, combon nem szimmetrikusak a ráncok
• nem szeret hason lenni, kimarad vagy rövid ideig tart a forgás, kúszás, mászás
• megkésett mozgás- illetve beszédfejlődés
• csak rövid ideig tud egy dologra koncentrálni, játéktevékenységére a csapongás jellemző
• nehezen irányítható, nem együttműködő,
• akaratos, öntörvényű, agresszív, dühkitörések jellemzik
3-7 éves korig:
• ügyetlen, pontatlan mozgáskivitelezés
• nehezen tanul meg új mozgásokat (pl. hintát hajtani, kerékpározni, labdajátékokat)
• a beszédhangok kiejtésének nehézségei
• nem szeret rajzolni, ceruzafogása nem megfelelő
• figyelemzavar
• alvászavar
• hiperaktív, nem lehet lefárasztani
• nehezen fogad el szabályokat,
• gondolkodás nélkül cselekszik
Ezeknek nem is tulajdonítanak a szülők nagy jelentőséget, pedig sokat elárulnak a gyerek állapotáról. Abban szeretném a szülőket meggyőzni, hogy bizonyos dolgokon lehet segíteni, az alkalmazott terápia teljesen rendbe is hozhatja a gyereket. A vizsgálat során általában kiderül, hogy a tünetek közül jó néhánnyal találkozott a hozzám érkező szülő, de közben „tünetváltás” volt, vagyis újak jöhettek a régiek helyett.
Hogyan jut el hozzád egy kisgyerek?
Ebben is, mint sok minden másban a jó öreg pletykára lehet számítani. Saját tapasztalataik alapján egymásnak ajánlják a TSMT-t az édesanyák, viszonylag kevés jelzést kapok ugyanakkor a védőnőktől. A környező óvodákból egyre több gyereket küldenek, de ha a jelenleginél többen kerülhetnének fejlesztőnkbe, akkor többen számíthatnának sokkal jobb teljesítményekre az iskolákban is. Nagyon jó a kapcsolatom a nagymarosi nevelési tanácsadó munkatársaival. Biztatom az egészségügyben és az oktatásban dolgozókat, hogy éljenek a lehetőséggel, irányítsák a gyerekeket ezekre a szűrővizsgálatokra. Néhány szülő névvel is vállalta, hogy elmondja, mit segített neki a fejlesztés, az ő tapasztalataik ezen a linken olvashatók:
http://kicsimaros.hu/?page_id=27
Eljön a gyerek a szülővel a vizsgálatra. Aztán hogyan tovább?
Ez a fajta terápia szülőtől, gyerektől egyaránt kitartó, heti 4-6 alkalomra szóló elfoglaltságot kíván. Nem könnyű, belátom. De eredmény csak így érhető el, aki elblicceli az otthoni mozgásfejlesztést, az önmagát csapja be, illetve gyermeke későbbi életét nehezíti. Mindenkinek az az érdeke, hogy a lehető legkorábban derüljön ki: milyen problémák húzódnak a tünetek mögött, és hogy a gyógyuláshoz vagy állapotjavuláshoz vezető úton milyen akadályokat kell legyőzni. Minél kisebb korú gyermeknél kezdjük meg a fejlesztést, általában annál könnyebb és rövidebb ideig is szokott tartani a terápia.
Mennyi időt kell egy terápiára szánni?
Ez változó, függ attól, hogy milyen korban jutott el hozzám a gyerek, függ az eset súlyosságától, és persze attól, hogy mennyire veszik komolyan otthon az előírt gyakorlatokat. Van, akinél fél év alatt rendeződnek a zavaró tünetek, de vannak gyerekek, akiknél összetettebbek a problémák, lassabb a javulás. A terápiát addig érdemes folytatni, amíg van még jó irányba történő változás. A célunk az, hogy a gyerekből kihozzuk a maximumot. Mindig az anamnézis felvételével indítok, majd a vizsgálat következik, ahol kiderül, hogy milyen szinten van az adott gyermek, és ennek a szintnek megfelelően lerajzolom, és betanítom azt a 16-24 gyakorlatból álló feladatsort, amit otthon kell végezni. Két hét múlva megnézzük, hogy nem kell-e valamit korrigálni, majd körülbelül két hónap múlva a bekövetkezett változások figyelembevételével új, még több figyelmet és összpontosítást igénylő feladatsort írok. Ez körülbelül napi 30-45 percet vesz igénybe, de nagyon megéri. Mindig előre kell gondolkodni, hiszen a befektetett energia megtérül. A terápia eredményessége a szülő kitartásán és elszántságán múlik!
A TSMT gyakorlatokat a szülő odahaza végzi a gyermekkel
Kedves Rita, örültem a beszélgetésnek. Remélem, eljut azokhoz, akiken segíteni tudsz! Kívánok további erőt, hitet és derűt további munkádhoz.
Én is köszönöm.
Az egyéni fejlesztés mellett csoportos baba-mama tornákkal is várja az anyukákat a Kicsimaros.