Tekerj a melóba!

0
95

A 2009. április 6-án elkezdett akció lényege, hogy egy hónapon keresztül legalább nyolcszor kell biciklivel munkába mennie annak, aki részt vesz a kerékpározást népszerűsítő megmozdulásban. A Magyar Kerékpáros klub és a Közlekedési Minisztérium közös akciója, a Bringázz a munkába! A kampányban résztvevők garantált ajándékot kapnak.

Hivatalosan május 6-ig tart az akció, így néhány napjuk még van mindazoknak, akik eddig nem pattantak nyeregbe reggelente. A sorozatban részt lehet venni egyénileg és maximum ötfős csapatokban.

Idén a szervezők nem álltak meg ennél a pontnál, hanem továbbléptek még egyet: új akciókat is meghirdettek. Bringázz szoknyában és öltönyben! címmel arra próbálják felhívni a figyelmet, hogy a biciklire nem kell speciális öltözék, bármilyen ruhában lehet tekerni. A Bringázz és vonatozz! akció keretében pedig mindenki, aki áprilisban 15 kilométer feletti kerékpár

havibérletet vásárolt, 15 kilométeres áron juthatott hozzá, így 2230 forintba került, függetlenül attól, hogy távolabbi volt-e az úti célja. Természetesen nem csak a kampány ideje alatt érdemes biciklivel munkába menni, hiszen a versenytől függetlenül is sok előnye van ennek a közlekedési módnak.

Nem először tekerünk

Tavaly nyolcezren csatlakoztak az akcióhoz, csaknem felük legalább hétszer pattant biciklire. Összesen több mint 730 ezer kilométert tettek meg, így 139 ezer kilogramm szén-dioxid kibocsátást spóroltak meg és több mint 16 millió kalóriát égettek el. A megtakarított benzinpénz pedig megközelítette a 15,5 millió forintot.

A férfiak többen kerekeznek

Budapesten csúcsforgalomban a metró és a kismotor után a kerékpár számít az egyik leggyorsabb közlekedési eszköznek. Tapasztalt kerékpárosok szerint lassan ugyan, de évről évre többen járnak két keréken munkába. A “kerékpárosbarát” cégek szerint a biciklizők fittebbek, terhelhetőbbek, jobban bírják a stresszt, ezért ezt megéri népszerűsíteni a cégen belül.

Főként férfiak pattannak nyeregbe, a nők nagyobb számban csak szép időben merészkednek az utakra.

A levegőért, levegővel bringázunk

A kerékpárral közlekedés üzenete, hogy ‘vigyázok a környezetre, nem szennyezem azt üzemanyaggal, sportos vagyok, megtehetem’. A bringázás elleni gyakori érv, hogy a kevés bicikliút miatt tekerni életveszélyes. A bringások azonban határozottan cáfolják ezt. Az ellenérvek között szerepel még a városokban a

levegő szennyezettsége, azonban tapasztalt kerekezők szerint egy maszkkal ez a probléma is megoldható.

A munkáltatók is segíthetnek

A munkaadó is sokat tehet azért, hogy munkatársai kerekezéssel kezdjék a napot. Miért lehet ez fontos egy cégvezetőnek? Az ülőmunkát végzőknek fontos a sport, az izmok megmozgatása. A bringázás pedig legalább napi egy óra mozgást jelent. Ez a dolgozókon meg is látszik: a biciklivel bejárók fittebbek, terhelhetőbbek, kevésbé stresszesek és nem olyan fáradékonyak, mint a többiek. Az egészséges dolgozókkal pedig a cég csak nyer. A holland közlekedési minisztérium tanulmánya alapján azok az alkalmazottak, akik rendszeresen kerékpárral járnak a munkahelyre, évente egy nappal kevesebbet vannak betegállományban, mint mások. Vagyis ők értékesebbek a munkáltató számára.

Befektetni sem kell sokat, ha biciklizésre kívánják motiválni a dolgozókat: zárt biciklitárolóval, öltözővel és zuhanyzóval máris sokat segíthetnek. Ezen kívül persze vannak, akik saját szerszámkészlettel és egyéb módokon is támogatják a kerékpározást, például programokat szerveznek a bringázók számára, vagy oktatást tartanak a nem biciklizőknek.

 

Liebhardt Petra