Nyár a télben – a girica, škampi, blitva és a többiek

647

Azt terveztem, hogy most egyszerű, téli fogásokról írok, de Ákos cikke megihletett. Annyira szép volt az idei nyár, és annyi remek ételt kóstoltunk az Adria partján, hogy gondoltam, dacolok a ködös-szürke téli napokkal, és ízelítőt adok ezekből a mediterrán fogásokból. Nem hagytunk ki semmiféle csábítást, mindent kipróbáltunk és csillagos ötösöket osztogattunk.
Már az első nap fölfedeztük a tengerparton lévő éttermet, ahol a legszebb a naplemente, és ezt bízvást igazolhatjuk. Minden este megnéztük, miközben remek friss halakat* fogyasztottunk. Ezek többnyire grillezve készültek, hozzá sült krumplit mértek és valamiféle párolt zöldet. Ez utóbbit először spenótnak néztem, aztán közelebbről megszemlélve rájöttünk, hogy mángold**, azaz blitva – olívaolajban párolva, fokhagymával ízesítve.

hal mángolddal
Hal mángolddal

A  halat azoknak köszönhettük, akik esténként az út mellett vígan javítgatták hálóikat, belekalkulálva a nyaralók kíváncsiságát is.

ROVIN+LOVRAN 2013 044
Hej halászok, halászok

piac1
Piac

A halpiac is pici volt, de kínálták magukat a jégen tartott tengeri gyümölcsök: rákok, kagylók, kis halak, nagy halak, kinek mire fájt a foga.

Egyik este Apám emlékére tértünk be egy étterembe, akinek aznap lett volna a születésnapja. Nagy ínyenc volt az öreg, gondoltuk, hozzáillő megemlékezés lesz. Nem csalódtunk kicsit se, hatalmas tálról válogattuk ki a felfalásra váró halat. Mindennek megadták a módját. A hófehér, ropogósra keményített damasztabrosznak éppúgy, mint az öblös poharaknak, a nemes porcelán tányéroknak, a tenger színét idéző székeknek, a kis tálkában föltett citromos kézöblítőnek. Mindez a templom árnyékában, az utca közepén. A frissen sült, olívás, fokhagymás, petrezselymes halat a pincér pillanatok alatt szálkátlanította az orrunk előtt, így még félnünk se kellett a félrenyeléstől.

ROVIN+LOVRAN 2013 102
Pillanatok alatt kifilézte a lovrani pincér a halat egy kanál segítségével

Nem maradhatott el kötelező fogásként sem a kagyló, sem  a rántott tintahal. Mindehhez könnyű, hűs fehér bort kortyintottunk, és sűrű anekdotázásba fogtunk, a végén pedig prosekkel koccintottunk.
Ajándékba sem vittünk mást, mint ami szemnek-szájnak ingere – príma sajtokat és szarvasgombás készítményeket áruló kisboltokkal találkoztunk lépten-nyomon. Nekem nagy kedvencem a fügelekvár, hoztam is belőle néhány üveggel. Érdekes, sokakkal ellentétben a nyers gyümölcsöt nem szeretem, de a lekvár puha kaláccsal, vajjal, pompás kísérő a reggeli kávé mellé.  A gyerekes családok, ha akarják,  se tudják kikerülni az édességekkel csábító boltokat, ahol a cukorkák, nyalókák sokasága várja az apróságokat és az édesszájú felnőtteket,  a fognyűvő manók nagy örömére.

édességek
A gyerekes családok, ha akarják, se tudják kikerülni az édességekkel csábító boltokat

Itt, ahová lépsz, mindenhol a mediterrán életérzés jön veled szemben. Színek és illatok kavalkádja, vidámság, jókedv és legfőképpen az utolérhetetlen tenger.

ROVIN+LOVRAN 2013 067
Közelben egy fehér vitorla

Fura, hogy sosem vágytam átszitált fehér fövenyekre, nekem untig elég jó a horvát tengerpart is, és ezzel nem vagyok egyedül. Ha jól meggondolom, kevés  város nyerte el úgy a tetszésemet, mint Rovinj.
Amikor hazajöttem, rögtön kezembe nyomták Senko Karuza Szigetlakók című kötetét. A büszke horvát író borászként, halászként, vendéglátósként éli életét, cinkos mosollyal a bajusza alatt, kicsit lesajnálva az olyan botcsinálta, gyors  átutazókat, mint mi vagyunk. Írásai a tengerről, a Hvar sziget ételeiről, italairól is szólnak, a szigetlakókról, a barátságról, és igen, erről az páratlan hangulatról. Csöppnyi irigységgel olvastam a novellákat.

Senko Karuza: Szigetlakók

Ki ne hagyjátok, ha kezetekbe kerül!

Marosi Málna
Fotók: Kisduna

* Kis horvát halszótár:

brancin / lubin / agač / smudun = farkassügér
tuna = tonhal
bakalar = (szárított) tokhal
inćun = ajóka / szardella
papalina / srdelica / sardelina = sprotni (apró szardínia)
girica / gavun = apróhal
hobotnica / mrkač = polip
lignje = tintahal
dagnje / pedoci = feketekagyló
škampi / kozica = garnélarák
jastog = languszta

**Senko Karuza könyve szerint, a mángold olyannyira népszerű az országban, hogy egyesek félig komolyan az javasolták, hogy a növény kerüljön be az új horvát címerbe.