Mint a jól kitalált pletyka, úgy terjed a hír, ha Dobay Mártiék színköre valahol fellép. A múltkorában két előadással szerepeltek Verőcén, sőt a Nemzeti Színházban (!) is fölléptek a minap. Február 12-én Kismaroson vendégszerepelnek, 14-én újra Verőcén. (Február 12. péntek, 19 óra Kismaros, február 14. vasárnap, 18 óra Verőce.) Ezért – miután a színkörben több ismerős is föllép – sokakat érdekelhetnek az előadással kapcsolatos részletek. Dobay Mártival beszélgettünk:
Dobay Márti és Szomráky Pál
Mióta dolgozol a „kemény maggal”? Önként jelentkeznek a szereplők, vagy válogatsz?
A kismarosi színjátszókört 9 évvel ezelőtt kezdtem el, önkéntes szereplőkkel. Sok sikeres előadás és év van mögöttünk, időközben az emberek jöttek mentek, felnőttek, kinőttek, elköltöztek más helyre. Sajnos Nusi néni már az égi nézőtérről figyel bennünket. De a „kemény mag” megmaradt. Több helyen tartottam gyermek és felnőtt színjátszó kört és táborokat is. Az itt fölfedezett embereket, gyerekeket aztán sokszor egyesítettem, így a sok kör összeért. Vannak olyanok is, akiket ettől függetlenül ismertem meg; mert jó karakterek mindig mindenhol akadnak…
Galambos Erika, Krebsz Hugóné és Klein Marianna
Milyen műből válogattok, ki adaptálja színpadra? Mennyi ideig próbáltok egy darabot?
A darabokat én rendezem, itt a környékben főleg Rejtő darabokat adunk elő (szeretjük ezt a „Boldog békeidők-beli „ hangulatot). A legutóbbi darabot, a Fegyenckaland-ot már a meglévő karakterekre írtuk mi magunk. Ennek csak a váza Rejtő, a többi az saját iromány. Ahogy az emberek ki-be szálltak, úgy változott a forgatókönyv mindig újra….még most is változik. Minimum 3 hónapig próbálunk egy darabot, de akkor viszont nagyon intenzíven, heti 2 alkalommal minimum 5 órát.
Tudom, hogy Krisztián felelős a színpadi mozgásért. A zenét is ő válogatja?
Glauser Liza, Ungi Krisztián, Galambos Erika és Dobay Márti
Ungi Krisztián az egyik alappillére a társulatnak. Vele együtt írjuk a darabokat, mindketten képekben gondolkodunk. Színházilag egy nyelvet beszélünk, és amit kitalálunk, komoly, hosszú munkával meg is valósítjuk. A betétzenét az ifjú talentumok szerzik : Wolfgang ( Őri -Kis Botond) és Beverdi (Berki Ádám), mindketten a váci zeneművészeti iskola tanulói. A táncokhoz Krisztián válogatja a zenét, ő találja ki a koreográfiát..Krisztián táncos karrierje már a csúcs felé ível, alig tud időt szakítani a próbákra, a rengeteg fellépése és utazása között. Mégis mindent megtesz ezért a társulatért, hiszen a családtagjai is benne vannak..
Felelős valaki a díszletért és jelmezért, vagy közös elképzelés?
Dobay Márti, Krebsz Hugóné és Glauser Liza
A díszleteket együtt találjuk ki, Galambos Erika a jelmeztervező és készítő is egyben. Különös gonddal próbálja praktikusan és szépen tárolni a jelmezeket több-kevesebb sikerrel, mert a társaság nagy része szétszórt. Ám ebben a szétszórt, sokféle társaságban hatalmas erő és kreativitás lakozik. Ha a harmóniát sikerül megőrizni, akkor az energiák összeadódnak és együtt nagy dolgokra vagyunk képesek…
Van-e menedzseretek? Hogyan jutottatok el a Nemzetibe? Hívtak-e benneteket más településekre is?
Mile Kamilla és Klein Marianna
Menedzserünk nincs, de nagyon jó lenne, ha valaki ezt bevállalná, mert jómagam erre képtelen vagyok. Viszont rengeteg színdarabunk van még, amik most parlagon hevernek, pedig sok időt és energiát tettünk bele. A verőcei művelődési ház jelentkezett a a Nemzeti Színház Pajtaszínházi mintaprojekt-szemléjére. A Magyar Nemzeti Művelődési Intézet kijelölt mentort a számunkra, Ivaskovics Viktor személyében. Végig figyelemmel kísérték a munkánkat, és többször kijöttek az intézmény munkatársai a próbákra, ami csak fokozta a jó hangulatot. Egyre több helyre hívnak, márciusban Nagykátára megyünk, de terveink közt szerepel eddig Tápiószőlős, Galgahévíz, Gyula, Budapest ( A38) és Stuttgart is.
Megörökítitek-e az utókornak az előadásokat?
Orbán Szilárd és Szomráky Pál
Igen. Ungi Dani a fotósunk, filmesünk operatőrünk, plakátkészítőnk és legtöbbször a technikusunk is. Írtunk egy filmet is, „ Elvarázsolt kastély” címmel, amit Dani forgatott és vágott rengeteg háttérmunkával.
Mi a legfontosabb célod ezzel a színkörrel?
Szomráky Pál és Strausz Zsóka
Az amatőr színjátszás életre keltése. Az amatőr színjátszásban hihetetlen közösségkovácsoló erő van. Ráadásul meghatározóan befolyásolja az egészséges önbizalmat, segíti a kommunikációs készségek és a humorérzék fejlődését. A szó nemes értelmében vett játék, amely kivételes módon hat arra is, aki játszik, és arra is, aki nézi. A színházba járás kultúráját szeretném feléleszteni, főleg itt a Dunakanyarban; hogy az emberek mást is lássanak, ne csak mostani virtuális, elmagányosodott álvilágot…Ezeket az előadásokat a fáradhatatlan lelkesedés, az odaadás és a szeretet hozza létre. Mindezek az egész alkotói folyamatot meghatározzák, nincs semmi kényszer a dologban, ezért is élvezzük mindannyian. Mi is, és remélhetőleg a közönség is.
Végvári Györgyi
Szereplők:
Tiplicsek, a szökött fegyenc – Szomráky Pál
Csin-Csilla grófnő – Galambos Erika
Gyöngyöző Szilveszter gróf- Ungi Krisztián
Antonio szakács – Ungi Krisztián
Etelka szobalány- Klein Marianna
Bariton Bertold börtönigazgató – Orbán Szilárd
Baritonné Oktávia /egykori osloi dizőz/ – Dobay Márta
Mamma /főszakàcsnő az olasz maffia pedigréből/ – Strausz Zsóka
Rebarbara von Fondü kisasszony – Glauser Liza
Irma/ egykori párizsi divatdiktátor és öltöztetőnő/ – Krebsz Hugóné
Szobalány /Antonio húga/ – Mile Kamilla
A két ifjú zeneszerző:
Wolfgang: Őri-Kiss Botond zongora
Beverdi: Berki Ádám cselló
Technikus; és filmes: Ungi Dani
Technikus: Chmellik Imre
A remek fotókat Ungi Dániel készítette