Napelemes zöldvasút

0
829

PY171695Májusban indul útjára a ? talán a világon az első ? napelemes erdei kisvasút. Nem találtuk nyomát annak, hogy volna párja bárhol is, mindenképpen újdonságnak számít. Hatalmas érdeklődés előzi meg az első útját. A Kisduna Kettler Tibor ötletgazdával beszélgetett – a gondolat megszületésétől a próbaútig. Májusban indul útjára a ? talán a világon az első ? napelemes erdei kisvasút. Nem találtuk nyomát annak, hogy volna párja bárhol is, mindenképpen újdonságnak számít. Hatalmas érdeklődés előzi meg az első útját. A Kisduna Kettler Tibor ötletgazdával beszélgetett – a gondolat megszületésétől a próbaútig.

Kettler Tibor mezőgazdasági gépészmérnökként végzett a gödöllői egyetemen 1985-ben, az Ipoly-Erdő Zrt. elődjénél kezdett dolgozni. Bár a cég neve és tulajdonviszonyai azóta sokszor változtak, ő hűséges maradt. Jelenleg a Börzsöny 2020 Kft. vezetője, mely vasút-üzemeltetéssel, útépítéssel és földmunkagépekkel foglalkozik.

 

PY181770

PY181777

Kedves Kettler úr! Mielőtt bármit is kérdeznék az új kisvonattal kapcsolatban, nevezzük meg azokat az embereket és cégeket, akiknek köszönhető ez a különleges jármű.

 

Mindenek előtt az Ipoly Erdő Zrt-t és két vezetőjét, Kiss László vezérigazgatót és Ruff Jánost a Királyréti Erdészet vezetőjét említeném meg, nélkülük biztosan nem jött volna létre, és pénzügyileg is jelentősen támogattak. Az egész projekt persze közös alkotás szüleménye, hiszen ilyen esetben nem elég lerajzolni egy papírra, hogy mit talált ki az ember. Kellett hozzá egy hivatalos tervező, Surányi Sándor a Ganz Plan Hungaria munkatársa, aki utánajárt minden engedélynek is, formába öntötte az elképzeléseimet. Nem hagyható ki Wiest László zseniális mérnöki agya sem, aki a villamos-meghajtást kitalálta. Ő egyébként a Hungrotrain Kft. ügyvezetője. Nem szeretnék megfeledkezni beosztottjaimról sem, akikkel nagy szerencsém van, hiszen kreativitásukra most igencsak szükség volt.

 

PY181755PY181767

PY181766PY181769

 

Honnan jött az ötlet? Azt szokták mondani, hogy mikor az ember elé akadályok gördülnek, akkor születnek a legjobb gondolatok.

 

Valóban. Amikor kitaláltam, állandóan az járt fejemben, hogy hogyan tudnánk az üzemanyaggal a legtöbbet spórolni. Előbb a Tóbi nevű motorkocsi született meg, már ez a konstrukció is felére csökkentette a napi költségeket. Akkor kitaláltam, hogy menjen árammal, így még kevesebb lett a fogyasztás, s végül kikötöttem a napenergiánál, ami ugyebár egyszeri beruházással tényleg minimálisra csökkenti a kiadásokat. Gyakorlatilag önfenntartó.

 

PY181743PY171728

PY171695


Önfenntartó? Hogyan?

 

Laikusoknak kicsit meg kell ezt magyarázni. Kismaros és Királyrét között 150 méter a szintkülönbség. Miután a pályasebesség 25 km/óra lehet maximálisan, visszafelé villamosfékkel kell közlekednünk, és az ebből termelt energia ?visszatáplálódik? az akkumulátorba. Ha egész nap napsütés van, akkor ideális a helyzet: fölfelé a tetőre elhelyezett napelemmel, visszafelé a feltöltött akkumlátorral működtetjük a kocsit.

 

PY171730

PY171709PY171721

PY171698

PY171703

 

Hány ember fér el benne? Nem balesetveszélyes az alacsony padló?

 

32 utast tudunk egyszerre utaztatni, nem többet. A kocsi külső oldalán korlátok lesznek, így nem kell félni, hogy valaki kiesik.

 

Hogy fogják bírni a várható rohamot, míg csak egy kocsi van?


A Kisvasutak napján valószínűleg csak Morgóig közlekedik, onnan visszafordul, hogy minél többen kipróbálhassák. Ennek a kocsinak a tervei a menetrendhez készültek, itt az utasok nem sietnek, hiszen különlegesen szép erdei pályán közlekednek. Egyébként készülünk folytatásra, folyamatban van a szabadalmi eljárás. A nyitott változat mellett készülünk zárt kocsi kivitelezésére is. Azt hiszem, ennek a járműnek a megjelenése emeli az értékét a Nemzeti Parknak is ? ha lehet ilyet mondani.

 

PY171716

 

Még az is lehet, hogy a Királyréti Erdei Vasút és az Ipoly Erdő Zrt. történelmet ír a napelemes jármű üzembe helyezésével. Valódi kis csoda született, az ember csak azon csodálkozik, miként lehet, hogy ez még senkinek sem jutott az eszébe. Örülünk, hogy tanúi lehettünk a próbaútnak, és nagy várakozással tekintünk a zöld kocsi bemutatkozásának. A készítőknek, tervezőknek és ötletgazdának pedig sok szeretettel gratulálunk, úgy is, mint leendő utasok!

 

A járművet,
mint megtudtuk, Vilinek fogják hívni.


Fotók: Aradi Szilveszter

Kapcsolódó:
Újabb információk Viliről!
Jön, jön, jön…