Éjszakai járat – nappal

0
497

muzej43 kiállítás 1 kisvasúton: Kismarosról Királyrétre zakatolt a Mányoki Expressz.

3 kiállítás 1 kisvasúton: Kismarosról Királyrétre zakatolt a Mányoki Expressz.

muzej4

 

Idén első alkalommal szerveztek a Királyréti Erdei Vasút munkatársai a Múzeumok Éjszakájához kötődően programokat, amely egy összefogás kezdete a Kismarosi Sváb Muzeális Gyűjtemény, a szokolyai Viski-Mányoki Emlékszoba és a kisvasút között. Ezen a napon nem csak a kiállításokat lehetett megnézni, hanem kisvonatozni is, vagy éppen megszűnt kisvasút vonal mentén barangolni.

 

Nem sokkal tíz óra előtt a napokig tartó hőséget friss nyári zivatar élénkítette fel, amely az első program kezdetére el is állt. Az érdeklődőket először a kismarosi falumúzeumba vezették, ahol dr. Dabóczi Ákos fogadta a csoportot. A kismarosi falumúzeum vezetője bemutatta a körülbelül 300 éves települést. Maga a múzeum számos tárgyat őriz a falu mindennapi, mezőgazdasági és vallási életéből: megismerkedhetünk régi iskolai eszközökkel, zászlókkal, liturgikus felszerelésekkel is.

muzej1

A hűvös múzeumi termekben igazi felüdülés volt arról találgatni, hogy vajon régen melyik szerszám mire szolgált?

 

muzej2

 

Tizenegy óra után pár perccel menetrend szerinti kisvonatjárattal indulhattak útnak a résztvevők a következő program helyszínére, Szokolya-Mányokira. Az utasokat a kisvasút Tóbi nevű motorvonata vitte, amely a Királyréti Erdei Vasút második legfiatalabb járműve. Szokolya-Mányokin Rendes Veronika, Szokolya kultúrális felelőse várta a csapatot, akivel átsétáltunk a Viski-Mányoki Emlékszobába. Gyurcsik Mihály, Szokolya polgármestere tartott tárlatvezetést: nem csak Viski János és Mányoki Ádám festőművészt mutatta be, hanem a települését is, amely ellentétben Kismarossal, egészen az avar korig visszatekintő múlttal rendelkezik. A Börzsöny déli részén a fakitermelés mellett több bánya is működött, így a mai Királyrét közelében már egészen korán létrejött egy falu, amely az idők folyamán többször is szerepet váltott: a bányászat, a fakitermelés mozgatta lakosait, majd az itteniek száma lecsökkent, és Királyrét szerepe ma már inkább csak a turisztikában látható.

 

Szokolyára újabb kisvonat érkezett: ezúttal az egyik Mk48-as mozdony (2014) hozta fel nyitott BAX kocsiját, amellyel Királyrétre vettük az útirányt. A kisvasút végállomásának csonka vágányán stilárisan egy kisvasúti kocsi, a Mányoki Expresz adott helyet a 120 éves kisvasút multjához kötődő kiállításnak, ahol jelzőtáblák, régi állomásnévtáblák, piktogrammok, menetrendek, utasítások és egyenruhák is helyet kaptak. A Mányoki Expresz 12.30 és 16.30 között várta az érdeklődőket.

muzej3

A Királyréti Erdei Vasút korábban jóval kiterjedtebb hálózattal rendelkezett. Az első vonalat 1893-ban Nógrádverőcze-Szokolyahuta-Adolf-kúti rakódó között építették ki, amelyenek északi végpontja valamivel több mint 4 km-re található Királyréttől. A vonalat 1912-ben a Cseresznyefa-rakodóig hosszabbították meg, ahonnan később sikló vezetett az Inóci-bányához. A vezetett séta folyamán meg lehetett tekinteni az elbontott kisvasút helyenként megmaradt töltését, patakhídmaradványait, az egykori “Nagyhideghegy” állomás felvételi épületének alapjait, illetve a sikló egységének egykori alapjait. A patakot végigkövetve, igazán kellemes erdei túrában volt részünk.

 

A múlt emlékei ott járnak a Börzsöny fái között, ahol igazán jól esik egy kis kirándulás, séta, amely akkor válik igazán értékké, ha közben megismerjük a táj történetét és történelmét. Ezért ez a program ősszel is megrendezésre kerül, a Múzeumok Őszi Éjszakáján belül.

 

Hivert Gábor

Fotók: Hatvani Attila